Nieuw onderwerp beginnen

Layout scherm

Ik vind de layout van het scherm nog al vol. Ik rij zelf voornamelijk (eigenlijk alleen maar) in Landscape modus en daar blijft er vrij van de kaart over. Er staat veel iconen  over de kaart. Moderne smartphones krijgen steeds meer een smaller scherm en dan blijft er steeds minder over van het zichtbare kaart materiaal

Daarnaast is het basisscherm (met de 6 tegels/knoppen) niet geschikt voor landscapemodus. In Landscape zijn er maar 2 gedeeltelijk zichtbaar. Voor de rest moet je scrollen.

Als je een route selecteert, krijg je eerst een overzicht te zien. Althans, dat lijkt de bedoeling. In landscape is dit niet te zien.

In landscape modus vallen de knoppen aan de rechterkant gedeeltelijk samen met die van het "tracken"

Als je een route geselecteerd hebt en in ben in het overzicht van deze route, heb je een brede knop voor navigatieopties en icoon voor het type voertuig. Achter beide zitten dezelfde opties. Dat betekent dat een van beide overbodig is. Bij voorkeur die brede balk.

Zoals aangegeven staan er veel icoontjes in het scherm tijdens het navigeren vooral als het tracken gestart is (4x links en 4x rechts). Als ik geluk heb, zie ik nog iets van de route en aanwijzingspijlen. Een auto hide functie zou een verbetering geven waarbij de start/pauze knop voor het tracken eventueel wel permanent zichtbaar zou mogen zijn als het tracken actief is.

De knoppen "Overslaan" en "Blokkade" lijken mij overigens ook knoppen die verborgen mogen zijn. Je bent ze wellicht nodig maar als het goed is, niet te vaak.

In het scherm blijft constant een grote knop zichtbaar die je herinnert dat je een tracklog kan opnemen.

Hoogst irritant.

Het liefst zie ik dat het loggen volledig automatisch en continu gebeurt. Dat is vooral voor achteraf iets onverwachts beoordelen erg handig 

Maak vooral de donkere balken meer transparant. Daarmee lijkt de zichtbare kaart een stuk groter

De navigaitiepijlen op de kaarten vallen vaak voor een deel weg doordat ze dezelfde vorm en kleur hebben als de wegen. De Navigatiepijlen mogen wel een stuk dikker worden en meer aangezet worden.

Verder is de kaart nogal flets/simpel van opbouw. Bebouwing is vrijwel niet te zien. Spoorwegen zijn lastig te herkennen en kleine zijwegen zijn ook moeilijk te zien.

Ik zag zo af en toe ook een plaatje van een bezinepomp in het scherm staan. Die moet je echter wel met een vergrootglas bekijken om te zien dat het een bezinepomp voorstelt.

In de iOS versie is het hoofdscherm (met de 6 grote knoppen) en het route overzicht alleen maar in portrait te zien. Ik heb mijn telefoon in landscape mode gemonteerd dus dat is dan hoogst irritant. wisselen tussen landscape en porttrait lijkt me een basis functionaliteit.

Android versie is dat niet anders. In landscape zie ik alleen de bovenste rij voor een deel. 

Even verduidelijken : in het hoofdscherm en het routeoverzicht wordt er niet eens overgeschakeld naar landscape modus maar blijft het in portrait staan waardoor het scherm 90 graden gedraaid wordt. hoogst irritant.

Zelfs als je overschakelt van navigatie (in landscape) en dan terug naar het route-overzicht of hoofdscherm dan draait het scherm naar portrait ondanks dat de telefoon gewoon in dezelfde positie blijft staan. 

De navigatie ziet er veel belovend uit. Heb inmiddels een test-rit achter de rug.

Ik heb een wens. Is het mogelijk om (tijdelijk) uit te zoomen? Nu is het zo, dat na het  uitzoomen de kaart gelijk terug springt naar het oorspronkelijk formaat.

Het kan handig zijn om (tijdelijk) uit te zoomen om tijdens het rijden een beter overzicht te krijgen in de te rijden route.

Aanmelden om een reactie te posten