Nieuw onderwerp beginnen

Dataverbruik

Ik heb vandaag 2 ritjes gemaakt. 1 van een half uur en 1 van een uur. 

Na deze 2 ritjes zag ik tot mijn grote schrik dat dit 25 MB aan data gekost heeft. 

Ik heb de kaart van Nederland offline staan. Dus waar is al die data voor nodig?

De TomTom Rider 400 gebruikt voor een dag rijden (ongeveer 8-9 uur) een kleine 10MB. MyRoute zou voor een dag rijden bij dit tempo ruim 100 MB nodig hebben. Vind ik gewoon veel.

Ik gebruik een specifieke smartphone met een pre-paid kaart. Sim-only kan prijstechnisch gewoon niet uit. Buiten vakanties om (ongeveer 2 weken per jaar) rijd ik per jaar denk ik een keer of 10 een tocht met de navigatie. Dat zijn 10 dagen. Daarom een Pre-Paid kaart

Ik weer een rondje van ongeveer 60 kilometer gereden en wederom een fors hoog dataverbruik.

Als ik dit doortrek naar een volledige dagrit van ongeveer 250-300 km per dag en hou het verbruik rustig aan, kom ik uit op ongeveer 0.5 MB per kilometer. Dit lijkt niet veel.

Maar stel je gaat een rondje Noordkaap doen. Dan ben je toch ongeveer 3 weken weg en rij je ongeveer 8000 km. Dan kost het dus 4GB aan data. Dat is absoluut niet wenselijk.

Een weekend Eifel kost dan 500 MB aan data.

Een weekje Dolomieten is dan toch 1 GB aan data.

Dat zijn zeker geen vreemde vakantie bestemmingen

Dan heb je de kaarten al op je smartphone staan. Heb je dat niet, dan wordt uiteraard nog meer.

1/10 van de boven genoemde verbruiken zijn meer het ijkpunt waar MyRoute zich op zou moeten richten.

Waar is al die data voor nodig????

Je laadt een route (via internet). Dat is een paar kb. De kaarten staan al offline dus de berekening zou ook geheel offline moeten kunnen. Verder is er op dit moment geen verder info beschikbaar tijdens het rijden (flits, verkeer, etc). Dus het rijden van een volledige dagroute zou nu eigenlijk niet meer dan 1 MB aan data mogen kosten. 

Vandaag een ritje gedaan met versie 0.2.4. Het dataverbruik was vandaag een heel stuk lager. Naar mijn idee nog steeds te hoog maar een stuk acceptabeler.

Vandaag een ritje van 145 km gedaan. Dat heeft 106 MB aan data gekost. Waar is dat voor nodig? Zoals eerder gezegd. Kaarten staan offline

1 persoon vindt dit leuk
Aanmelden om een reactie te posten