Nieuw onderwerp beginnen

Routeberekening op andere kaarten dan alle Google Maps.

Op dit moment zijn er meerdere kaart overlays mogelijk. Echter de routeberekenig wordt altijd op de Google Maps kaart gedaan.

In praktijk is gebleken dat kaarten van Google Maps en die van TomTom behoorlijk kunnen afwijken. Met ITN bestanden geeft dit niet zo veel problemen. Met GPX juist wel omdat de Rider dit op een totaal andere manier berekent. Gevolg kan zijn dat je rare afwijkingen in je route kan krijgen.

Uit mijn korte ervaring is gebleken is dat HERE kaarten dichter tegen de TomTom kaarten aan zitten en heel goed te gebruiken zijn voor routeberekening.

Here kaarten zijn dezelfde kaarten als dat Garmin gebruikt en wijken juist meer af van TomTom kaarten als Google Maps, als je de unnamed roads in Google Maps negeert dan gaat het best wel goed, we zijn in overleg met TomTom over het gebruiken van de online TomTom kaart, hopelijk is dat betaalbaar voor ons, de techniek staat al helemaal klaar. Overigens is het zo dat als je 5 basecamp routes stuurt naar 5 mensen met een Garmin 590 er toch vaak 5 verschillende routes worden gereden, het verschil in gps ontvangst, hardware en software versies, instellingen zorgen voor verschillen.

Met verschil kaarten bedoel ik in dit geval vooral dat Google maps heel veel wegen als verhard heeft staan terwijl deze op de TomTom, Here en OSM kaarten als onverhard staan.

Ik heb in het verleden al een paar keer een route gemaakt puur op Google Maps (Tyre). Veel wegen die ik selecteerde, bleken op de andere kaarten (en ook Street View) onverhard te zijn. 

Ik plan mijn routes voor een dagje rijden waarschijnlijk anders dan de meeste andere mensen maar daar loop ik dus tegen aan.

Je houdt van de 'kleine weggetjes', ik ook.

Probeer eens zonder 'unnamed roads' in de route.

En wij gaan ons uiterste best doen de TomTom kaart binnen te halen.

Nu de TomTom kaarten beschikbaar zijn (heel fijn) heb ik een route geprobeerd in GM en TT. Eerst route gemaakt in GM , want dan heb je de mogelijkheid om snelwegen te vermijden). Het is een ritje Betuwe naar Zuid Limburg en om de overzichtelijkheid te houden ben ik gaan uitbreiden naar 15 routepunten. Toen inladen in TT. Maar helaas deze gaat nu continue op en af rijden naar de snelweg. Het invoeren van heel veel routepunten is een mogelijke oplossing, maar kan het ook anders ?

Hallo Dirk, over welke TomTom heb je het?

Bij de oudere modellen wordt een itn route geëxporteerd met routepunten, bij de TomTom Rider 40/400 wordt de gpx track geëxporteerd. 

Het is in ieder geval van belang dat je klikt op exporteren als je de TomTom kaart open hebt staan, want dan wordt de TomTom calculatie geëxporteerd. 

Verder als je in Google Maps op snelwegen vermijden klikt, moet je dat wel checken in de TomTom kaart, want die zal zijn eigen calculatie gebruiken en dus niet snelwegen vermijden.

Je kunt de TomTom dan dwingen niet over de snelwegen te rijden door routepunten te plaatsen, of in je TomTom Rider snelwegen vermijden aan te zetten.

Bedankt Michel voor je antwoord. Voor de duidelijkheid mijn vraag ging over de situatie route maken in myrouteapp-web-mac -google maps en dan overschakelen in myrouteapp naar de nieuwe tomtommap. Je opmerking in de ene laatste alinea is dus mijn probleem/vraag. Ik begrijp dat ik dat oplos door nog meer routepunten of door de Rider400 instelling.

Mag ik je nog wel vragen om wat uitleg bij wat je in de 2e alinea zegt ? Als je van de Rider400 uitgaat bedoel je dan dat je minder afwijkingen krijgt omdat je de TomTOMkaart gebruikt ipv Google maps ?

Je doet er verstandig aan om of in Google Maps of in TomTom je route te maken. Niet allebei dat heeft totaal geen zin.

Wanneer je in eerst Google Maps je route maakt met bijv 'Snelweg vermijden', zal dit bij overschakelen naar TomTom kaart weer geheel ongedaan gemaakt worden en kan je dus opnieuw beginnen.

Als je een oudere Rider hebt dan de Rider 40/400 ben je gebonden aan het ITN formaat. Dat betekent dat bij 'Snelweg vermijden' in Google Maps dit ook in je Rider actief moet staan omdat anders nog steeds over de snelweg gestuurd worden. 

De Rider 40/400 kent naast ITN ook nog GPX (Track). Een GPX bestand doet niets met de instellingen van je Rider maar de neemt gewoon de instellingen van MyRoute over (simpel gezegd)

P.S.

In feite hetzelfde als wat Michel zegt maar dan wat anders verwoordt

Hallo heer Schrijver, bedankt voor je respons. Het mooie is dat ik jouw antwoord over verschillende wegen op de diverse kaarten ook op een nadere plaats had gelezen en dat de TOMTOM zo gedetailleerd was. Mij test was ingegeven om dat te vergelijken. Anderzijds wil ik vanaf nu graag gaan plannen in TOMTOM , maar die heeft toch nog wat te weinig opties (zoals ze bij Tyre/Michel aangeven in de video werken ze er aan). Kortom dat was de reden van mijn 2 kaarten gebruik. Nogmaals fijn dat je hebt gereageerd want van al deze info word ik veel wijzer.

Voor mij persoonlijk is het helemaal niet erg dat er maar weinig routeringsinstellingen zijn. Onverhard is voor mij de belangrijkste en die is aanwezig. Andere dingen als eenrichtingsverkeer zit gewoon in de kaart zelf gebakken

Door de weinige instellingen wordt je als het ware gedwongen om meer punten te zetten om de juiste vorm te krijgen. Dit heeft weer als positief effect dat de Rider gedwongen wordt om de gemaakte route uit Myroute dan ook zo goed mogelijk te volgen.

klinkt logisch en begrijpelijk . Maar als je een lange route wilt uiteten is het wel handig om eerst een begin en uitpunt uit te zetten en dan corrigeren met bepaalde parameters `9bv geen snelwegen . Werkt gewoon snel.

Hoop dus dat ze de parameters bij de TomTom kaart snel in orde hebben. Zou voor mij een grote aanwinst zijn.Maar besef dat dit allemaal te maken heeft met een persoonlijke stijl van werken. 

Het is inderdaad handig dat de software werk uit handen kan nemen. Vergeet echter niet dat de Rider alsnog zelf de vorm van de route bepaald. 

Voorbeeld:

Je wilt van Groningen naar Maastricht. Standaard zal dit over de snelweg gaan.Je hebt vervolgens met de optie vermijd snelweg de route aangepast. Je hebt dus nog steeds maar 2 punten. 1 in Groningen en 1 in Maastricht.

Wat denk je dat de Rider gaat doen?  Juist je gewoon over de snelweg sturen.

Nu kan je inderdaad de optie "uitbreiden" gebruiken. De kans dat je dan alsnog over gedeeltelijk over de snelweg gestuurd zal worden, blijft aanwezig. 

Vandaar ook mijn (persoonlijke) advies, in je routesoftware de instellingen te gebruiken die het meest overeenkomen met de instellingen van navigatieapparaat en je route handmatig naar je hand zetten. De kans wordt zo wel heel klein dat de Rider (of Zumo) andere dingen gaat doen.

Belangrijke toevoeging:

Als je in de TomTom kaart 2 routepunten plaatst (begin- en eindpunt) én snelwegen vermijden hebt geselecteerd zet de connector 2 bestanden over:

1. GPX route: dit zijn de 2 routepunten, TomTom berekend zelf de snelste route tussen de 2 routepunten, óf je kiest in je TomTom voor 'snelwegen vermijden'
  2. GPX track: hier worden een paar duizend trackpunten in opgenomen en is dus exact dezelfde route als in de TomTom kaart, inclusief snelwegen vermijden! Gebruik nu dus altijd de GPX track! 
  3. Dit werkt alleen als je exporteert vanuit de TomTom kaart, ander wordt de Google Maps track geëxporteerd en die kan afwijken van de TomTom track!

Komende weken worden de mogelijkheden in de TomTom kaart uitgebreid, als eerste pakken we routepunten plaatsen in een bestaande route beet.

Dank Michel voor je reactie. Maar mag ik als opmerking plaatsen dat in de TomTomkaart bij de toolkit geen vermijden - snelweg staat, alleen andere varianten ? Dus ben je overgeleverd aan wat er in het toestel gebeurt. Maar zo heeft het voorbereiden (plannen) geen zin. Zoals ik eerder meldde begreep ik uit de video dat jullie er wel mee bezig zijn. En komt dan ook het"balletje" om de route eenvoudig te verleggen er in ? Dan is alles wat mij betreft perfect. Wat nu moet je een extra routepunt op zijn plaats brengen, omdat hij automatisch als laatste geplaatst wordt. Of moet ik dit in een ander item vragen/melden ? Alvast bedankt voor jullie beider antwoorden.