Nieuw onderwerp beginnen
Beantwoord

Waypoints worden gezien als losse bestemmingen

Ik heb al met succes diverse keren gebruik gemaakt om een route in de web-applicatie te maken en dan te exporteren (via garmin-old) naar mijn Garmin navigatie Nuvi 3598LM. Wat mij tijdens het rijden echter opvalt is dat de Garmin alle waypoints afroept als een bestemming ipv een tussenpunt. 

Is dat correct/bekend? Of kan ik dat toch veranderen ergens?

grt

Ruud

Beste antwoord

Wanneer je een route opslaat als GPX staat er zowel een Route als een track in. 

Laat de Garmin gebruikers de track gebruiken. Daar staan geen punten meer in en kan er dus ook niets omgeroepen worden. Echter moeten de Garmin gebruikers het "herberekenen" wel uitgeschakeld hebben staan. Dit is een must bij track als bron.

Aangezien TomTom en Garmin 2 verschillende systemen zijn bestaat er geen softwarepakket die voor beide merken het voor iedere gebruiker met 1 route export het voor 100% naar tevredenheid kan uitgeven.

Er is een relatief simpele oplossing die een Rider 400 niet in de weg zit en het voor Garmin gebruikers voor zowel de oude Zumo's (660 en ouder) en voor de nieuwe Zumo's (350 en nieuwer) het zo goed mogelijk zou kunnen gaan doen. 

Het team van MyRoute zou dan in de GPX Route bij opslaan de aangegeven routepunten de Flag "niet waarshuwen" mee moeten geven. Heb overigens geen idee welke Flag dat is.

Het nadeel hiervan is dat je dan ook geen "Lunch Waypoint" in de route kan zetten.

Een betere optie (een meer werk) is dat de gebruiker, net als in Basecamp, zelf de keuze heeft welke punten op "Niet Waarschuwen" moeten staan.

Voor nu is het kiezen voor de track in de Zumo de optie die er is, als men geen getetter aan de oren wil. Overigens mag op dat vlak van de gebruikers zelf ook wel wat kennis verwachten (al valt dat in praktijk over het algemeen lelijk tegen).

Geef aan dat er in de GPX zowel een Route als een Track meegeleverd wordt. Voor oudere TomTom gebruikers moet je nog de ITN meeleveren. 

De enige taak die jij hebt is dan te zorgen dat route zowel op de Google Maps, als Here en TomTom kaarten identiek is. Dit kan heel mooi met de Gold versie

Volgens mij kan dat niet anders.

Ik weet niet of deze Garmin ook de gpx track laadt, bij mijn Garmin staat de gpx track bij 'Sporen'.

Dan kan je proberen de track te laden ipv de route.

Ik hoor het wel.

Mijn 2 centjes; de routepunten worden inderdaad als "harde" punten in de route gezet, terwijl je in Basecamp "zachte" punten zou hebben gebruikt. Je kunt de route aanpassen via Basecamp: dubbelklikken op de geïmporteerde route, en alle tussenpunten selecteren (selecteer tweede punt, shift ingedrukt houden, voorlaatste punt selecteren, rechtermuisknop, en "don't alert" selecteren). Vervolgens de route naar je Garmin verslepen. De optie van Michel is beter; exporteer de route naar je Garmin via de connector. Als je de Garmin daarna opstart en je de melding krijgt dat een nieuwe route gevonden is, NIET importeren. Daarna via apps naar Sporen, de respectievelijke track openen, en converteren naar reis. Werkt super!

Jazeker, en voor je tussenstops kun je POI's toevoegen, dat maakt het helemaal af.

Nu nog een geluidje toevoegen aan de POI's, dat zit in de planning, maar is nog niet zo eenvoudig.

Als ik de route in Basecamp inlaad en na aanpassen van de waypoints naar zachte routepunten weer naar mijn Zumo 500 zet krijg ik een totaal andere route die volledig over de snelweg loopt ipv de mooie bochtjes die ik in Route app heb gezet, in Basecamp staat het profiel ook op bochtige wegen....

Zodra je gaat switcehen naar andere programma's kan er van alles gebeuren...

Maar in principe moet dit kunnen:

1. Ontwerp de route in MyRoute-app met routepunten
  2. Open in Basecamp, en laat Basecamp herberekenen, gewoon op snelste route
  3. Omdat onze Here kaart en Basecamp dezelfde kaart gebruiken zal ook de route hetzelfde zijn

Gebruik zowieso genoeg punten. Laat de vorm van de route niet afhangen van de rekenalgoritme. Dat is vragen om problemen.

Zou theoretisch niet nodig moeten zijn, maar ik zet liever een paar routepunten teveel als te weinig. Het dwingt je ook je route gedetailleerd te bekijken. Soms worden stukken weg afgesneden waar je dat niet wilt.

Hallo Michel , ik ben reeds een tijdje bezig met een rondrit voor de motorclub .

Onlangs ben ik goldmember geworden bij MyRoute-app , eerst leek het de perfecte oplossing omdat er op mototreffens zowel Garmin ( hoofdzakelijk ) , als ( steeds meer) TomTom toestellen aangeboden worden om de rit in te laden .

Helaas heb ik hezelfde probleem met de tussenpunten die als bestemming worden afgeroepen op de Garmins .

Voor de TomToms geen enkel probleem .

Ik moet echter op het treffen een paar honderd GPS toestellen laden en kan geen wijzigingen aanbrengen aan de gasten hun toestel .

Als er geen pasklare oplossing bestaat voor dit probleem moet ik terug naar BaseCamp , en heb ik dus 2 programma's nodig , want met BaseCamp kan ik geen TomTom's laden . Serge had hier 4 maanden geleden een oplossing voor door de route in BaseCamp te bewerken en ze dan terug te importeren als track , maar dat is me niet helemaal duidelijk , Misschien een demofilmpje hierover ? Dank U . 

Antwoord

Wanneer je een route opslaat als GPX staat er zowel een Route als een track in. 

Laat de Garmin gebruikers de track gebruiken. Daar staan geen punten meer in en kan er dus ook niets omgeroepen worden. Echter moeten de Garmin gebruikers het "herberekenen" wel uitgeschakeld hebben staan. Dit is een must bij track als bron.

Aangezien TomTom en Garmin 2 verschillende systemen zijn bestaat er geen softwarepakket die voor beide merken het voor iedere gebruiker met 1 route export het voor 100% naar tevredenheid kan uitgeven.

Er is een relatief simpele oplossing die een Rider 400 niet in de weg zit en het voor Garmin gebruikers voor zowel de oude Zumo's (660 en ouder) en voor de nieuwe Zumo's (350 en nieuwer) het zo goed mogelijk zou kunnen gaan doen. 

Het team van MyRoute zou dan in de GPX Route bij opslaan de aangegeven routepunten de Flag "niet waarshuwen" mee moeten geven. Heb overigens geen idee welke Flag dat is.

Het nadeel hiervan is dat je dan ook geen "Lunch Waypoint" in de route kan zetten.

Een betere optie (een meer werk) is dat de gebruiker, net als in Basecamp, zelf de keuze heeft welke punten op "Niet Waarschuwen" moeten staan.

Voor nu is het kiezen voor de track in de Zumo de optie die er is, als men geen getetter aan de oren wil. Overigens mag op dat vlak van de gebruikers zelf ook wel wat kennis verwachten (al valt dat in praktijk over het algemeen lelijk tegen).

Geef aan dat er in de GPX zowel een Route als een Track meegeleverd wordt. Voor oudere TomTom gebruikers moet je nog de ITN meeleveren. 

De enige taak die jij hebt is dan te zorgen dat route zowel op de Google Maps, als Here en TomTom kaarten identiek is. Dit kan heel mooi met de Gold versie

ben sedert een paar dagen Gold lifetime member en ben een aantal weken bezig myroute webapplicatie te gebruiken. Ik heb echter een problem met "waypoints", of het gebrek daar aan...

Als ik van uit myroute een track/route naar mijn Motorrad Navigator 5 stuur, verlies ik alle "routepunten en heb ik er slechts twee over nml "Begin" en "Einde"... op zich niet erg zolang je de route kan volgen. Maar... waar men komt langs Vlaamse wegen komt met omleidingen tegen... en dan ben je op jezelf aangewezen om de route terug te vinden... Als je stopt om te lunchen (of tanken en daarvoor van de route moet afwijken), en je daarna alles terug start dan berekent hij natuurlijk ook de route naar je eindpunt (omdat dat blijkbaar de enige referentie is die hij heeft...). ik heb ondertussen wel al gemerkt dat indien je na zo'n stop of omleiding terug op je route aanbeland, dan krijg je direct terug instructies om de geplande route te volgen...

Als ik de gemaakte route eerst in Basecamp inlees, dan zie ik zowel de track (zoals gepland in Myroute) en de "route", maar die geeft een andere weg aan dan de geplande track...

Ik ben er vrij zeker van dat ik iets verkeerd doe, maar na het uitpluizen van de documentatie en deze forums ben ik er nog steeds niet uit...

sorry...

pdf
(1.96 MB)

Ik ken de Motorrad Navigator 5 zelf niet, maar het klinkt alsof je met de 'track' werkt en niet met de 'route'. Een 'track' heeft inderdaad geen waypoints, maar volgt wel precies de route zoals die vooraf door MyRoute-app is berekend. Een 'route' heeft wel waypoints, maar dan gaat het navigatie-apparaat (of Basecamp) zelf de "beste" weg tussen die waypoints uitrekenen. Die kan dan, afhankelijk van de instellingen en het kaartmateriaal, anders uitpakken dan hoe je hem in MyRoute-app hebt uitgezet.

Als de 'track' niet goed genoeg werkt met jouw navigatie-apparaat, zoals je aangeeft, dan kun je de route uitbreiden met meer punten, om Basecamp/jouw apparaat te dwingen de juiste weg te berekenen. Gebruik in elk geval ook de HERE/Garmin kaarten in MyRoute-app, om te voorkomen dat er verschil in het kaartmateriaal zit.

Bedankt voor het antwoord Herko, maar... het helpt me geen stap verder...

Het problem is (denk ik) dat op een of andere manier de "waypoints" of "route punten" verdwijnen na export naar mijn Navigator V.

vb: ik maak een simple route (met Myroute app webapplicatie) met een "begin", een "tussenpunt" en een "eind". Na de export zie ik de track zoals ik hem gemaakt heb. Dan gebruik ik de track om een route te maken (op mijn navigator V) zodat die verschijnt in mijn "Reisplanner" als route. Als ik vraag om de route op de kaart te tonen, dan lijkt alles correct, als ik hem dan wil gebruiken en zeg "GA", start hij een berekening van de route en houdt geen rekening meer met het "tussenpunt" met als resultaat een total andere route dan gepland. Voor ik "GA" zeg, vraagt hij naar welkpunt ik wil gaan, "begin" of "eind", de keuze eind resulteert dan in de herberekening (voor een goed begrip, de instelling "Herbereken route" staat op "uit").

Resultaat: het is alsof Myrouteapp nergens toe dient voor mij.... (en dus alle Navigator V gebruikers).

danny

Als je in de Navigator 5 (Garmin 590) van een track een reis maakt (zodat deze in de reisplanner komt te staan). Heb je inderdaad geen tussenpunten alleen maar het begin en eind. Dit is geen fout van MRA maar zo werkt de Navigator 5 (en de Garmin dus ook) nu eenmaal.

Een track heeft geen zichtbare punten daarom zie je de in MRA geplaatste ook niet terug in je scherm

Of je moet kiezen voor Begin of Eind bij het starten van de reis is volledig afhankelijk van de echte positie waar je staat wanneer je reis selecteert.

Ik laad altijd mijn routes via de computer op mijn sd-kaart dan apps openen reisplanner openen importeer route kiezen deze word geïmporteerd route aanklikken druk op ga kies volgende bestemming druk op start en rijden maar gaat prima